Nieuws

10-05-2019
Tuintjes in Park Transwijk
Groep 3 is op vrijdag 10 mei met de hele klas naar Eilandstede gegaan in Park Transwijk. Daar liggen de tuintjes waar de kinderen de komende weken van allerlei dingen gaan laten groeien. Ondertussen verzorgen ze alles heel goed. Met dit tuinproject leren de kinderen tuinieren. Het bleken vanaf het begin al echte tuinverkenners! Ze hebben alles geleerd over planten en zaaien. Op vrijdag 24 mei gaat groep 3 terug om te ontdekken hoe het gaat met hun eigen tuintjes.
 
10-05-2019
Kunstweken
Vorige week zijn we begonnen met de Kunstweken op de Lukasschool. Iedere groep heeft een kunstenaar toegewezen. Ze bekijken hierover een filmpje en verdiepen zich in de stijl van de kunstenaar. Zo leren kinderen over kunstenaars als Miro, Van Gogh, Mondriaan, Picasso, Kandinsky enzovoort. Uiteindelijk maken de kinderen een tekening in de stijl van de kunstenaar die ze hebben bestudeerd. Als het goed is zijn alle kunstwerken straks te zien op een grote poster in de Lukasschool!
 
06-05-2019
Ramadan Mubarak
Wij willen iedereen die deze maand met de Ramadan meedoet een hele fijne en gezegende maand toewensen.
18-04-2019
Paasviering
Na een geslaagd ontbijt op Koningsdag is Pasen op donderdag 18 april gevierd met een paaslunch. Voor de lunch is er in de groepen aandacht besteed aan het Paasverhaal. Pasen is een christelijk feest waarbij wordt gevierd dat Jezus drie dagen na zijn kruisiging opstaat uit de dood. In groep 6 hebben de kinderen kennis gemaakt met het Paasverhaal door te kijken naar de Zandtovenaar. In dit filmpje wordt door middel van zandtekeningen en muziek het Paasverhaal verteld. De kinderen vonden het knap dat je zo mooi kon tekenen met zand. Na het Paasverhaal hebben de kinderen lekker gegeten. Er was brood, crackers, lekkere limonade en natuurlijk chocolade paaseieren. In de middag mochten de kinderen lekker chillen en buiten spelen. Het was een gezellige dag!
 
12-04-2019
Koningsdag 2019
Op vrijdag 12 april werd op school Koningsdag gevierd, de verjaardag van Koning Willem Alexander. Het schoolplein was vrolijk versierd en toen de kinderen eenmaal in de klassen waren, werd er eerst genoten van het Koningsdagontbijt. Vervolgens gingen de klassen achter elkaar naar de gymzaal om een spel te doen en in de klas waren er ook leuke dingen om te doen. Gelukkig was het lekker weer dus konden sommige groepen ook nog naar buiten om te voetballen op het Cruijff Court of te spelen in Anansi. Aan het eind van de ochtend kregen de kinderen allemaal een ijsje en mochten ze om 12:00 uur al weer lekker naar huis.
 
08-04-2019
Groep 7 en 8 naar Tivoli
De groepen 7 en 8 gingen op 8 maart met de bus naar Tivoli. Sarah en Suzan uit groep 7B vertellen hierover: We gingen de zaal in en gingen zitten. Er kwamen vier mannen en een vrouw op het podium. De vrouw ging piano spelen en een van de mannen speelde op een elektrische gitaar. Er was ook een drummer. De twee andere mannen hadden bokskleren aan. Vervolgens gingen ze allemaal verschillende liedjes spelen en zingen. Het publiek ging meezingen. Ze gingen ook uitleggen wat popmuziek eigenlijk is (pop=populair). Ook gingen ze klassieke muziek spelen of hip-hop en rock. We mochten namen van kleuterliedjes roepen zoals 'Op een grote paddenstoel', 'Hoofd, schouders, knie en teen'en 'Deze vuist op deze vuist' en daarna gingen ze die liedjes spelen en mochten we meezingen. De drummer zei toen dat je ook muziek kunt maken met potten en pannen. Daarna gingen de mannen en de vrouw ook op de potten en pannen spelen. Ze deden verschillende liedjes zoals 'Blijf bij mij' en 'Krantenwijk'. 'Coming home, 'Happy', 'We will rock you', 'Stand by me' en 'Despacito'. Dat was heel leuk want we mochten ook staan en meezingen. Hoewel de muziek wel erg hard stond, was het alles bij elkaar een hele leuke voorstelling. Het was heel bijzonder dat ze met heel weinig instrumenten toch heel veel liedjes konden maken.
28-03-2019
Opening Vreedzame school
Op donderdagochtend 28 maart werd gestart met blok 5 van de Vreedzame School. Het thema is: 'We dragen allemaal een steentje bij'. Tijdens de opening op het plein stond de Lukasschool stil bij de vreselijke gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in Kanaleneiland en Nieuw Zeeland. Groep 7 en groep 3 hebben op stenen de woorden over 'een steentje bijdragen opgeschreven': zorgzaam, respect, liefde. Om de beurt hebben de kinderen uit groep 3 en 7 hun steentje bijgedragen en ze op elkaar gestapeld. Er werd een prachtig gedicht voorgedragen door groep 7: 'Hallo lieve wereld, zullen we vandaag ontwaken met het idee om er samen het allerbeste van te maken?' De komende tijd zullen we hierover praten met de kinderen in de klas.
 
27-03-2019
Schoolvoetbal & Atletiek
Woensdag 27 maart was schoolvoetbal. Om 12:15 uur vertrokken we bijna met de hele klas. Het begon leuk en het eindigde ook leuk! Als eersten begonnen de meisjes met voetballen. Daarna de jongens. Die hadden de wedstrijden gewonnen. Dat was leuk! De jongens en meisjes hebben elkaar tijdens het toernooi veel complimentjes gegeven. Ook dat was leuk! Rouaida (groep 6) Het was gezellig onderweg naar Zwaluwen Utrecht. Toen we aankwamen moesten we nog een uur wachten en de meisjes een half uur. Toen begonnen de meisjes te spelen. Ze hadden toch 0-0 gespeeld en toen hadden de jongens met 1-0 gewonnen. Daarna speelden de jongens nog een keer en wonnen we weer met 1-0. De meisjes hadden de tweede wedstrijd met 0-1 verloren. De jongens speelden daarna 0-0 en moesten daarna wachten tot we te horen kregen dat de jongens door waren naar de kwart finales. Die wedstrijd hadden we het zwaar en hadden we de wedstrijd met 0-1 verloren. De troostfinale hebben we vervolgens met 3-1 gewonnen!! We hebben de beker gewonnen van de derde plek. Yassine O, Yassine A, Youssef en Rida (groep 6) Atletiek Het was eindelijk weer zover. Groep 7A ging naar de halve finale van het schoolatletiek. We lopen samen met Doenja en meester Luuk en meester Abdelmalek naar het Globe College. We kleden ons even aan in de kleedkamers en als we klaar zijn met omkleden zitten we op de tribune. We beginnen met de estafette en we worden eerste. In de tweede ronde worden we tweede. Dan splitsen we ons groepje in een kleinere groepje. We doen nog meer activiteiten en als we klaar zijn met de activiteiten gaan we met de ronde estafette beginnen. De eerste ronde werden we eerste en de tweede ronde werden we ook eerste. De begeleiders waren erg trots op ons vooral meester Abdelmalek.
 
27-03-2019
Meet the professor
Ayman en Aya (groep 8B): Op woensdag 27 maart kwam er een bijzondere gast op bezoek, namelijk de professor Anna Visser. Ze weet veel over het onderwerp neurologie, het was een leerzame les. We hebben veel geleerd over de hersenen. We vonden het heel mooi om te zien toen ze een toga aan had. Voor de professor kwam hadden wij allemaal enveloppen gekregen, want wij moesten uitzoeken wie onze professor was en wat zij doet als werk. Dat vonden wij heel leuk. De leukste envelop vonden wij toen er vier groepen waren en ieder kreeg een woord. Zo konden wij zien wat voor werk ze doet. Kortom, het was een superleuke les! Op 27 maart Twitterde Prof. Visser: 'Meet the Professor bij Lukasschool in Utrecht. ‘Professor Anne, Wij gaan straks ook onderzoek doen en zorgen er voor dat het herstel na hersenletsel beter wordt!' Wat een leuke leergierige klas! Laat het waar worden! Safae, Samia en Sara en Romaissa (groep 7b): Er kwam een professor bij ons in de klas, Elaine Mak. Zij is professor in de rechten en werkt bij de universiteit in Utrecht. De meeste kinderen dachten dat het een man zou zijn, maar het bleek dus een vrouw. Ze was een keer in de maand rechter en voor de rest is ze professor. Ze had ook haar toga bij zich, een soort jurk die professoren dragen op speciale momenten. Ze vertelde dat ze als rechter geen echt grote zaken doet. Meestal gaat het om ruzie, diefstal enzovoort. Ze is op dit moment 40 jaar oud. In haar vrije tijd doet zij leuke dingen met haar familie en vrienden. Op het eind gingen we de groep in tweeën splitsen. De ene groep moest argumenten verzinnen waarom de rechter beter is dan de spreekuurrechter (een soort mediator) en de andere helft van de groep moest argumenten verzinnen waarom een spreekuurrechter beter is. Een rechter werkt in een zaak meestal samen met andere rechters. Een spreekuurrechter is eigenlijk een soort mediator die in zijn eentje werkt. In een rechtbank waar meerdere rechters werken aan een zaak, zijn sowieso meer mensen: iemand die opschrijft wat er gezegd wordt (griffier), er is politie aanwezig, de slachtoffers zitten vaak achter een raam en kunnen ook luisteren, enzovoort. Een spreekuurrechter probeert het probleem op te lossen door met de twee partijen te praten. Soms lukt het niet om het probleem op te lossen. Dan moeten de partijen toch nog naar de rechter. Nadir en Amira D. waren de jury's en zij vonden de argumenten van de groep die voor de rechters was het beste. Dus groep 2 won. En toen gingen we afsluiten en maakten we een foto van de klas met de professor.